Undervisningsforløb i det fri

På Askovfondens Mirskoler ved vi, at det er vigtigt at få frisk luft – ligesom det er også vigtigt at komme lidt væk fra skolen og de faste pladser fra tid til anden. I marts 2020 afslutter hold 4 A et forløb, som de har haft på skemaet over en længere periode. Forløbet handler om sten, og eleverne har lært mange begreber omkring hvordan de forskellige sten formes, hvor man finder dem osv. Forløbet har desuden inkluderet andre områder fra fag som f.eks. geografi, fysik mv. Undervisningen har været en konstant vekselvirkning mellem varierende tilgange. Det fungerer rigtig godt i den klasse – og i mange andre klasser også, for den sags skyld.

En del undervisning har fundet sted i klasselokalet, hvor de har læst om sten, deres dannelsesproces og hvor man kan finde dem. Men klassen har også været på udflugter i lokalområdet, hvor de har ledt efter specifikke typer af sten. De har endvidere også lavet deres egne ”modeller”, ved hjælp af sand og ler – ligesom de har været så heldige at låne en samling, hvor de fik muligheden for at se sjældne sten, som stammer fra helt andre dele af verden.

Som afslutning på forløbet, tager klassen en tur til Stevns. Her var der rig mulighed for at søge og finde, og at sætte ord på alt det de havde lært igennem forløbet. Udover at være en udflugt med et specifikt fagligt indhold, så giver sådanne ture også altid muligheden for at være sammen på en anden måde. Det kan til tider være svært at være i, men med grundig forberedelse og god støtte fra voksne og klassekammerater, så er disse ture som oftest en stor succes – ligesom denne tur til Stevns var det.

Klassen har afslutningsvist i fællesskab udarbejdet en Ibook – det er en digital bog – om hele forløbet, som skal fremvises til familier og venner.

Det er ikke klassens første forløb på denne måde, og det er bestemt heller ikke det sidste!