Syvmileskridt med servicehunden Kuluk

 

På Askovfondens MIRskoler ved vi, at det godt kan tage lang tid at få det bedre. Der er tale om langvarige processer, hvor tålmodighed, anerkendelse og fleksibilitet er vejen frem.

Der kan gå uger, måneder og år, hvor hele behandlingsarbejdet synes status quo, og hvor man opnår kun få skridt frem, for derefter at træde tilbage igen.
Denne proces kan være hård, men det er vigtigt at bevare håbet og troen på at det nok skal vende.

For det vender altid – og ofte oplever vi, at dette kommer ud af det blå. Pludselig kan barnet/den unge en masse ting, som tidligere syntes umulige.

Katalysatoren for denne udvikling kan tage mange former. Det kan være nye relationer, en ny lærer, et nyt fag, nyt lokale. Ofte er det også et spørgsmål om at man bliver ældre, og opnår større viden om sig selv og verden omkring os.

For Malou, der har sin daglige skolegang på Naturskolen i Ledøje, blev det et vendepunkt da hun fik servicehunden Kuluk.

 

Hvad er en servicehund?

 

At servicehunde kan hjælpe børn, unge og voksne med psykiske udfordringer er en relativ ny ting.

Du kender formentlig billedet af en synshæmmet fodgænger, der sammen med sin førerhund, iført en rød/gul/orange vest, navigerer trygt rundt i gadebilledet. Hunde har historisk set været behjælpelige i mange andre aspekter af vores hverdag, om det er jagt, politiarbejde eller som aktive medspillere i at redde menneskeliv.

Tilbage i 2014 blev Servicehundeforeningen dannet. Med baggrund i mange års erfaring med træning af hunde til fysisk handicappede, var man nysgerrige på i hvilken grad servicehunde også kunne gøre en forskel for folk med psykiske udfordringer.

Siden da har der været fart på, og de mange gode historier taler sit tydelige sprog. Brugerne er folk hvor forskellige udfordringer forhindrer dem i at fungere optimalt i hverdagen. En lang række problemstillinger ved angst, autisme, PTS og lignende, opleves i høj grad at blive bedret når servicehunden træder ind i billedet. Mange brugere oplever i al sin enkelthed, allerede fra første møde med hunden at kunne overskue og overkomme flere ting.

Før en bruger modtager sin hund, har hunden gennemgået et længere træningsforløb. Hunden er blevet udvalgt allerede som hvalp, og bliver herefter placeret hos særlige ”foderværter” i en alder af 8 uger. Hos foderværterne sikrer man sig, at hunden får en masse grundlæggende træning, bliver socialiseret og får afprøvet mange forskellige situationer og kontekster.

Det er ikke nemt at blive servicehund, og kun en håndfuld hunde om året slipper igennem nåleøjet. Der er gode erfaringer med især Golden Retrievers og Labradors, og også blandinger hvor disse racer indgår. Men selv her sorteres mange fra. Det handler nemlig om at have det rette sind, før man overhovedet kan opnå det ønskede resultat med sin træning.

Efter ophold hos en fodervært, er hunden klar til den egentlige træning. Denne forgår over de næstkommende 3 måneder, hvor Servicehundeforeningen træner hunden mod helt specifikke mål, med henblik på bedst muligt at kunne hjælpe sin kommende ejer.

 

 

Hvad har det betydet for Malou?

 

Malou er 16 år gammel, og har autisme. Hun har haft sin skolegang på Naturskolen siden maj 2018, som hun blev visiteret til efter en længere periode uden skolegang.
Hendes tid på Naturskolen har været præget af forsigtighed og tilbageholdenhed, og en stor del af tiden har skoledagen været begrænset til få minutter dagligt med en enkelt lærer – og med mor ved siden af.
Mors tilstedeværelse har nemlig været vigtig for Malou, hvilket har betydet at Malou kun i mindre grad har været på skolen uden hende. I en lang proces har Malou, sammen med skolens lærere, langsomt øget hendes tid på skolen uden mor. Først 5 minutter, derefter 10 minutter og så fremdeles. Efter måneder i et roligt tempo, nærmede Malou sig 30 min. Men mor befandt sig på den anden side af døren, og der var også dage – og også perioder – hvor det var svært, og hvor mor skulle blive. Det har hele tiden været – og er stadig – vigtigt for Malou at have en følelse af kontrol.

 

Da Malou startede op efter sommerferien 2020, var det med Kuluk ved sin side. Det har betydet at mor ikke længere behøver at sidde med i lokalet, ligesom det har haft den effekt at Malou nu flere dage er længere tid i skole, ligesom hun også deltager i klassens fællesundervisning. Dertil har Malou planer om at deltage i den kommende lejrskole, hvor klassen skal afsted til Marielyst i 4 dage. Malou nøjes dog med en enkelt overnatning.

Malou har helt generelt mere overskud ift. aktiviteter på skolen. Hun fejrede sin fødselsdag sammen med resten af klassen, og hun deler nu lokale med andre elever, hvor hun tidligere har været skærmet.

 

Og det er ikke kun på skolen, at Malou oplever ændringer. Gåture alene med Kuluk, ture i storcentre og supermarkeder er nu en del af hverdagen. Ting Malou ikke før kunne uden mor ved siden side, klares nu sammen med Kuluk.

Malou har stadig dage der er svære. Og på den måde er servicehunde ikke et magisk værktøj, der med ét fjerner alle udfordringer og forsøder alle aspekter af tilværelsen.

Men der er ingen tvivl om, at de gør en kæmpe forskel, og der er ingen tvivl om at Malou har taget syvmileskridt med Kuluk ved sin side.

 

Hvordan får jeg en servicehund?

 

Det er på nuværende tidspunkt desværre ikke nemt at få en servicehund. Det hele foregår kommunalt, og på den led er det også ude af vores hænder. Vi er dog meget gerne behjælpelige med udtalelser, vurderinger og støtte, og forhåbentlig vil vi i fremtiden se langt flere hunde som Kuluk, som får lov at gøre en stor forskel for vores børn og unge med usynlige problematikker.

 

Du kan læse meget mere om Servicehundeforeningen ved at trykke her.