Projektuge 2024
I sidste uge fordybede udskolingseleverne på MIR Skolerne // Lyngby sig i projektopgaven 2024. Under temaet “Forandring” har 9. klasserne arbejdet med at udforske og belyse selvvalgte underemner, der alle knytter sig til det overordnede tema.
Projektugen blev gennemført i overensstemmelse med de faglige mål og retningslinjer, der også bruges i den almene grundskole og havde til formål at styrke elevernes kompetencer inden for projektarbejde.
Hvad er projektopgaven?
Projektopgaven er en tværfaglig opgave, hvor eleverne i løbet af en uge arbejder med:
- At formulere og afgrænse problemstillinger.
- At vælge relevante arbejdsmetoder, kilder og materialer.
- At præsentere deres arbejde gennem en formidlingsklar præsentation og et kreativt produkt.
Gennem hele processen har eleverne haft støtte fra en fast lærer, som har hjulpet og vejledt dem med at strukturere deres arbejde og efterfølgende deltaget i evalueringen af deres præsentationer.
Forberedelse og succesoplevelser
Som en del af projektugen deltog også 8. klasserne for at øve sig frem mod næste års projektopgave. Målet har været at skabe et trygt læringsmiljø, hvor eleverne kunne udfordre sig selv, opleve succes og se deres faglige udvikling i praksis.
“Projektopgaven var fed, fordi man fik mulighed for at lære en masse om sit eget emne, men også om de andre i klassens emner. Det var spændende at kunne fokusere og fordybe sig i et produkt gennem længere tid og samtidig blive bedre til at gå til eksamen.” – Citat fra Elev
Projektugen blev afsluttet med flotte præsentationer, hvor eleverne både mundtligt og visuelt viste deres arbejde frem. På billedet ovenfor ses to af de kreative projekter, som eleverne har skabt. Begge plancher repræsenterer individuelle temaer inden for overemnet “Forandring” og illustrerer deres evne til at indsamle, strukturere og formidle komplekse problemstillinger.
Det var tydeligt at se, hvordan eleverne har fordybet sig og brugt deres nye færdigheder til at levere stærke resultater. Plancherne er et imponerende udtryk for både faglig fordybelse, kreativitet og engagement og på MIR skolerne er vi stolte af at kunne skabe rammer, der motiverer eleverne til at udvikle deres kompetencer og udfolde deres potentiale.