Nye situationer kræver nye metoder

Når Danmark i disse dage står midt i en forsigtig genåbning, og langsomt åbner op for samfundet igen, benytter vi på Askovfondens MIRskoler muligheden for at se tilbage på de seneste par uger. Et par uger der har set helt anderledes ud end normalt, og hvor både ansatte og børn/unge har måtte navigere rundt i hverdagen uden de vante rutiner og strukturer.

Intet har været som det plejer, og det betyder nødvendigvis også, at vi har stået uden brugbare erfaringer eller viden fra tidligere. Vi har måtte træffe en række beslutninger i takt med at retningslinjer og påbud blev meldt ud, og har taget alle beslutninger i overensstemmelse med disse udmeldinger.

 

Selvom vi blev pålagt at lukke MIRskolerne ned, har vi aldrig sat vores behandlingsarbejde på pause. Vi har været i tæt kontakt med alle familier, og har sammen med dem afstemt hvordan vi bedst har kunne støtte og guide. Den jævnlige kontakt med familierne, har givet os muligheden for løbende at evaluere på, om der var behov for nye tiltag. Nogle børn/unge har undervejs haft særligt svært ved at finde ro i den anderledes hverdag, hvilket har betydet at vi har iværksat nødberedskab. Dette er blevet tilrettelagt specifikt efter den pågældende, og tiltaget har været med udgangspunkt i trygge rammer i form af velkendte voksne, aktiviteter mv.

 

Det fortsatte behandlingsarbejde

Det har været helt essentielt, at vores daglige arbejde med vores børn/unge ikke er blevet sat på pause. I alle grupper er der blevet sendt undervisningsmateriale med hjem, og der er løbende blevet fulgt op og evalueret på materialet, barnet/den unges mentale overskud, familiens overskud, sociale og personlige behov mv. For langt de fleste af vores børn/unge gælder det, at vi har arrangeret møder og aktiviteter, har gået ture, cyklet e.lign. For nogle har dette være hyppigt, andre har haft et mindre behov. Det primære fokuspunkt har været, at vi har været helt opdaterede på hvordan status var i alle hjem, og har handlet derefter.

 

Langsom genåbning

De sidste par uger har vist os, at den hyppige kontakt og løbende tiltag, har haft en stor betydning. Fra uge 16 åbnede vi en smule mere op på begge skoler – men der blev åbnet til en ny og anderledes hverdag. Dette kan du læse meget mere om lige her!

Efter at være kommet tilbage i en eller anden form for hverdag, har det været tydeligt at mærke hvordan vi er landet uden store rystelser. For mange af vores børn/unge opleves ferier som noget af det sværeste. En lang pause fra struktur og vaner er nærmest ubehagelige for mennesker med så stort et behov for netop dét. Det er vi derfor ofte vidne til efter en ferie – at det tager lidt tid at lande.
Det har ikke været tilfældet her. Det skyldes i høj grad, at vi har fortsat vores arbejde med både børn/unge og familien, og har sørget for at etablere en rød tråd for dem, som har bevirket at der har været en følelse af at være i kontakt med skolen, møde sin kontaktlærer, arbejde med skolemateriale mv. Vi møder derfor mange glade børn/unge på MIRskolerne i disse dage. Børn/unge der er glade for at være tilbage, og som har navigeret flot igennem de sidste par ugers noget foranderlige hverdag.

 

Fra mandag d. 27 april åbner vi en smule mere op. Der vil nu blive lagt flere timer i skemaet, men med udgangspunkt i samme trygge tilgang som nu, hvor mindre hold, sikker afstand til hinanden og mange aktiviteter i det fri, danner rammen for den trygge og givende skoledag.