Det handler om selvstændighed, livsmuligheder og følelsen af at kunne mestre noget

På MIR møder vi mange elever, som ikke har de samme læsekompetencer som deres jævnaldrende. Det kan skyldes lange perioder uden skolegang, diagnoser eller svære erfaringer, der har gjort skole til noget, man helst holder afstand til.

Vi arbejder hver dag for, at de erfaringer kan ændre sig, og at vores elever kan komme videre fra MIR med styrkede faglige og personlige kompetencer. Ikke mindst når det gælder læsning og skrivning. Vi tror på, at alle børn og unge kan lykkes. Også med læsning. Derfor har vi opkvalificeret vores faglighed med flere læsevejledere, som kan være med til at styrke den faglige udvikling hos vores elever.

Læsevejlederuddannelsen har givet os ny inspiration og genopfrisket vores faglige viden. Vi har fået nye idéer og konkrete redskaber til spændende, varieret undervisning, og vi har fordybet os i arbejdet med, hvordan læsning og sprogundervisning bedst kan tilpasses den enkelte elev. Det handler om at skabe mening, motivation og mestring.

På MIR skaber vi læringsrum, hvor elever får mulighed for at blive mødt, set og forstået og hvor undervisningen tager udgangspunkt i deres egne ressourcer og motivation.

Som læsevejledere kan vi:

  • Vejlede kollegaer i, hvordan undervisningen planlægges med fokus på læse- og skriveudvikling
  • Teste elever for ordblindhed og andre læsevanskeligheder
  • Udarbejde handleplaner med konkrete tiltag og mål
  • Bidrage med ideer til en mere varieret og motiverende undervisning

 

Vi arbejder tæt sammen på tværs af faggrupper og med blik for helheden omkring barnet. Her er læsevejledning ikke kun et redskab til faglig udvikling, men også til øget trivsel og deltagelse i fællesskabet.

Vi ved, at læsning ikke kun handler om bogstaver og sætninger. Det handler også om selvstændighed, livsmuligheder og følelsen af at kunne mestre noget.

Det er netop dét, vi ønsker at give videre til vores elever. Med ro, relation og retning som omdrejningspunkt.