”Jeg skulle bare have ro og opmærksomhed!”

I dag har vi haft besøg af to eksperter på Mir. De to eksperter hedder Nicklas og Marius er 22 og 23 år og tidligere elever på Mir.

Marius er i dag i lære som tømrer og Nicklas håber på at blive optaget på matematikstudiet på universitet til sommer. Begge er de enige om, at menneskene på Mir i den grad havde været med til at forme dem, som de mennesker, de er i dag. Marius er rigtig god til matematik og elsker matematik, men det har han ikke altid gjort. Vendepunktet var den dag før påskeferien for år tilbage, hvor hans lærer Michael, sagde til ham, at hvis Marius ikke kunne finde ud af den matematikopgave, som han skulle lave hjemme i ferien, så skulle han bare ringe og hvis det ikke var nok, så skulle han bare komme forbi – Michael skulle nok hjælpe! Dér blev et tillidsbånd etableret, som Marius aldrig glemmer!

Da jeg startede på specialskole blev skole noget andet, end det havde oplevet i folkeskolen, fortæller Nicklas. Da jeg kom tilbage til Folkeskolen i 8. klasse havde jeg havde fået redskaberne til at kunne gå i skole, jeg var blevet ven med mine begrænsninger – jeg havde lært en masse både menneskeligt og fagligt. Jeg gled helt uproblematisk ind i fællesskabet.

Opskriften var ifølge Nicklas og Marius ro og opmærksomhed –

venstre-sidehojre-side

Har et hvert barn ikke ret til ro og opmærksomhed?

Torsdag den 11. juni kl 16 på Folkemødet på Bornholm møder vores to eksperter en politiker, Pia Allerslev og en forsker, Poul Nissen, her skal vi blandt andet debattere, hvad Folkeskolen kan lære af specialskolerne om inklusion.  Håber vi ses der!