C-Klassens Store Dungeons & Dragons Projekt

I C-klassen, på MIR/Ledøje, har vi igangsat et projekt der fanger både interesse og fantasi: Dungeons & Dragons (D&D).

Hvad er Dungeons & Dragons

D&D er et fantasyrollespil, hvor spillerne skaber deres egne karakterer og sammen udforsker fiktive verdener, løser gåder, kæmper mod monstre og oplever eventyr. Spillet ledes af en Dungeon Master, der fortæller historien og styrer spillets gang.

 

Engelsk og matematik gennem spillekort og terninger

Vi har haft fornøjelsen af at samarbejde med Jesper Schoug Holmer, en tidligere pædagog på MIR samt Dungeon-master. Jesper benytter D&D som et pædagogisk redskab til at skabe fællesskaber, mindske skoleværing og forbedre social interaktion blandt elever.

Udover den sociale træning, giver spillet mulighed for, på en anderledes måde, at styrke flere fagfaglige områder. D&D træner elevernes færdigheder i Engelsk og Matematik, hvor de skal læse og fortolke forskellige spillekort og beskrivelser, skabe detaljerede baggrundshistorier for deres karakterer, hvilket udvikler deres evne til kreativ skrivning og storytelling, tænke logisk og praktisk samt arbejde med statistik og sandsynlighedregning.

“Dungeons & Dragons giver ikke bare en escape fra virkeligheden; det skaber en platform, hvor elever kan øve sociale færdigheder og løse konflikter på kreative måder” – forklarer Jesper.

Vores elever finder ofte sig selv udenfor traditionelle sociale grupper af forskellige årsager. Her er et spil som D&D en måde at indgå i et fællesskab med andre gennem et kontrolleret og fiktivt univers.

Vi har indført en D&D-temadag, som lader eleverne udforske spillets fantasiverden i et trygt miljø, imødekomme deres særinteresser og styrke sociale bånd. Vi har ligeledes, gennem spillet, arbejdet med træning af elevernes personlige mål. Disse mål kunne f.eks. være at give plads til andre og være en positiv og betydelig del af et fællesskab.

 

Et højdepunkt for mange elever

De dage hvor D&D spilles, er blevet et højdepunkt for mange af vores elever, som gennem spillet har et nyt fælles tredje, at samles om. Det har været en mangeårig drøm for nogle af vores elever at spille D&D, og derfor er vi også stolte af, at projektet har gjort det muligt.

Gennem D&D har C-klassen ikke blot lært at navigere i en imaginær verden; eleverne har også opdaget nye veje til læring og social interaktion i den virkelige verden. Dette projekt demonstrerer, hvordan ‘at tænke ud af boksen’ i undervisning og brugen af spil som pædagogisk redskab, kan motivere og engagere elever på tværs af forskellige læringsmiljøer.