På MIR er det vigtigt, at vores elever oplever verden gennem undervisningen og ser, hvordan deres viden kan bruges i praksis. Da vi i historieundervisningen arbejdede med emnet demokrati, opstod en særlig mulighed for at gøre temaet mere nærværende og spændende for eleverne, da vi gennem en medarbejder fik arrangeret en privat rundvisning på Christiansborg.
Vi har haft stor succes med at kombinere fagligt indhold – som ikke altid appellerer lige meget til eleverne – med sanselige oplevelser og nye læringsmiljøer. Denne tilgang skaber en værdifuld forbindelse mellem undervisningen i klasselokalet og dens anvendelse i hverdagen.
På Christiansborg fik nogle af vores elever, ledsaget af skolens personale, en lærerig og oplevelsesrig tur. For flere var det første gang, de deltog i en aktivitet uden for skolens rammer, og de tog udfordringen op med stort overskud.
Eleverne blev budt velkommen af en SF-repræsentant, der guidede os rundt i de mange imponerende sale og værelser – også områder, der normalt ikke er åbne for offentligheden. Eleverne fik desuden mulighed for at sidde på de kongelige pladser i Folketingssalen og se, hvor repræsentanterne fra Danmarks politiske partier arbejder.
Vores eleverne havde som del af deres undervisning, forberedt spørgsmål hjemmefra, som de stillede med stor interesse undervejs. De fik relevante og spændende svar, der gjorde oplevelsen endnu mere lærerig og gav dem en dybere forståelse af demokratiets arbejde i praksis. Som en særlig afslutning på dagen mødte vi Undervisningsminister Mattias Tesfaye, der tog sig tid til at tale med eleverne og svare på deres spørgsmål. Det blev et højdepunkt, som gjorde besøget ekstra mindeværdigt.
Turen til Christiansborg var et fantastisk eksempel på, hvordan vi på MIR skaber forbindelser mellem undervisningens faglige indhold og spændende oplevelser i virkeligheden. Denne tilgang styrker elevernes motivation, skaber en tættere kobling mellem teori og praksis og gør undervisningen både relevant og nærværende. For vores elever er oplevelser som denne ikke blot læring, men også en vigtig styrkelse af deres selvtillid og tro på egne evner i mødet med verden uden for skolen.