På MIR-skolerne laver vores psykolog en børnepsykologisk undersøgelse, når der vurderes at være behov for det. En børnepsykologisk undersøgelse består af:
Den børnepsykologiske undersøgelse bruges i vores behandlingsplanlægning og er et vigtigt redskab i det tværfaglige samarbejde mellem psykolog og personale (pædagoger og lærere).
WISC-IV testen giver adgang til viden om barnets sproglige og visuelle forståelse, samt evne til logisk tænkning. Ydermere gør resultatet os klogere på barnets kognitive effektivitet forstået som barnets evne til forarbejdning af information og arbejdshukommelsens kapacitet.
Fælles for mange af vores elever er, at deres intellekt er gennemsnitligt, men deres kognitive effektivitet er nedsat. Dette forhold gør det sværere for barnet at huske og forstå information, hvilket vanskeliggør indlæringen. WISC-testen gør os klogere på, hvordan vi støtter op om elevens kognitive evner i undervisningen, på en måde som tager højde for dets kognitive ressourcer og udfordringer.
I samarbejde med skolens specialpædagogiske leder kan vi på baggrund af WISC-resultaterne tilrettelægge en tilgang til undervisningen, hvor de specialpædagogiske hjælpemidler tilpasses det enkelte elevs kognitive profil.