Skærmtid eller frisk luft? Hvad er det bedste for mit barn med autisme?

På AskovFondens Mirskoler arbejder vi efter den overbevisning, at ingen tilgang alene, kan dække alle elevens behov. Det er derfor essentielt for vores arbejde, at vi bestræber os på at være nytænkende og forsøger os med nye veje og løsninger. Der er ingen tvivl om, at diverse digitale platforme er en stor del af vore elevers hverdag. Underordnet om de dykker ned i spillenes univers, følger de nyeste serier på Netflix eller om de færdes på de sociale medier, så er det forbundet med en vis mængde skærmtid. Men er det en dårlig ting?

Det er det ingenlunde – så længe det ikke står alene. Computerspil i dag udfordrer og kræver træning og dygtiggørelse, samtidig med at det ganske ofte kræver sproglig forståelse og logisk sans for detaljer. Derudover skal man ikke underkende dét sociale aspekt der også er at finde i spillene – nemlig det netværk man træder ind i, både i den virtuelle verden, men også i de computerlokaler hvor man sidder roligt sammen med andre elever og fordyber sig i et fælles tredje.
Derfor gives der også – på begge Mirskoler – tid og plads til at fordybe sig i disse universer for dem der har behovet.

Men som skrevet så skal intet stå alene, og netop derfor gør vi også en dyd ud af at prøve nye ting, og at placere vores elever i situationer hvor de er nødsaget til at samarbejde og kommunikere i et fælles ukendt terræn.

At blive klogere på sig selv og hinanden

Flere af klasserne på Mirskolerne arbejder med ugentlige ture ud af huset, og gør brug af omkringliggende tilbud og samarbejdspartnere.

Senest har udskolingen på Naturskolen været på besøg i Vikingebro ved Albertslund. Her deltog klassen i forløbet ”Slå le”, som er et af mange forløb der udbydes på stedet.
I korte træk gik det ud på at få samlet en masse hø, som derefter skulle hænges til tørre på et stativ bygget af pinde – et stativ som klassen selvfølgelig selv stod for at lave. Eleverne lærte at håndtere en le, og de lærte om forholdene i vikingetiden, ligesom de lærte om hvordan en le faktisk kan matche nutidens redskaber i effektivitet.
Selvom en stor del af udskolingens elever foretrækker den rolige tilværelse foran skærmen med serier, spil og musik, så sker der altså noget særligt når de sættes i en situation som denne. Der er nemlig behov for at samarbejde, og aktiviteten har et fælles mål. Dette forudsætter at der kommunikeres, og dette finder ofte sted helt af sig selv, når konteksten er den rette.

Disse aktiviteter styrker altså elevernes sociale kompetencer, og i trygge rammer bliver de klogere på sig selv og hinanden.

På Skolen Mir arbejder forsøger vi derfor at dække hele paletten, så vi på den måde bedst muligt får sikret en tryg og forudselige hverdag, der med små skridt udvikler og udfordrer på alle de væsentlige parametre.

Hvordan får mit barn en plads på mir skolerne?

At have et skolebarn med autisme