Selvtillid og udvikling går hånd i hånd

På AskovFondens Mir skoler oplever vi ofte, at manglende selvtillid kan begrænse eleverne i deres udvikling og motivation for læring. At tro på at vi alle kan noget og har en særlig egenskab, evner og kompetencer, har en enorm betydning i vores arbejde med børnene. Hvad der får vendt modstand til motivation, modarbejdelse til interesse og fastlåshed til udvikling er individuelt, men fælles for alle er, at vi nok skal få knækket koden!

For netop disse 3 elever – og mange andre – har den praktiske tilgang til læring haft en enorm betydning! Opskriftens strukturerede og ofte punktuelle opbygning, har givet eleverne blik for at skabe overblik og har styrket deres eksekutive funktioner, og ikke kun i madkundskabs-undervisningen. Denne måde at gå til opgaven, har vi overført til de mere boglige fag og det har i dette tilfælde, skabt 3 elever med bunker af selvtillid og gå-på-mod.

Det var en udfordring af de store, da eleverne første gang stiftede bekendtskab med madkundskab i oktober – og i dag tager de selv initiativ til at søge på opskrifter, omregne, handle og producere.

De tager ansvar og ejerskab, og når man kan byde resten af skolen på en vellykket hindbærsnitte, så er man vist kommet rigtig godt i mål!