Naturdage på Naturskolen

Udover at have en dagligdag der for mange elever er præget af faste rutiner udendørs, så har vi også en del elever der ikke i samme grad omfavner naturlivet. Dette behov anerkender vi selvfølgelig, og derfor imødekommer dagen på Naturskolen også mange andre behov med f.eks. tid i computerrummet, musiklokalet, værkstedet med mere.

 

Der er intet som aktiviteter i naturen der kan skabe glæde, energi og sætte rammerne for fællesskaber og gode oplevelser. Derfor afholdes der flere gange om året naturdage, hvor vores kompetente naturudvalg planlægger aktiviteter udendørs. Her blandes eleverne på sammensatte hold, hvor de kan danne relationer på tværs og i fællesskab løse forskellige opgaver.

Det er vores oplevelse at der på disse dage opstår en helt speciel synergi, hvor alle er lige, konfliktfulde relationer glemmes og hvor man arbejder sammen mod et fælles mål.

Opgaverne på disse dage indeholder mange forskellige elementer. Der fokuseres på samarbejds- og tillidsøvelser, og derudover lægges der vægt på kreativitet samt kognitive udviklingspunkter. Hele dagen rammesættes selvfølgelig i en fast struktur, og alle elever bliver grundigt forberedt på hvad dagen bringer.

 

På disse dage sætter vi ekstra pris på vores shelter og tilhørende muligheder, men har også fordelene af et omkringliggende område, hvor vi på få minutter kan befinde os i skovområder og bakket terræn.

Billedet er fra sidste naturdag, hvor eleverne i denne ”forhindring”, med bind for øjnene, skulle finde ud af hvilke objekter der var hængt op på et reb, og efterfølgende i fællesskab huske dem alle og opremse dem for den ansvarlige voksne. Der var mange ting på rebet, og det var selvklart ikke helt nemt.